Sunday 14 June 2015

Sambungan Kisah Cinta Beruk

Tiba masanya aku sudah habis kontrak di tempat B kerja. Jadi tiba masanya aku membawa diri dan mencari rezeki di tempat baru. Selamat tinggal B... Semoga bahagia bersama isteri dan anak2 tercinta. Hari2 terakhir aku kerja di situ membuatku rasa bahagia. Sebab aku akan keluar dari kepompong kontrak yang akhirnya aku bebas memilih mana2 kerja yang aku nak. Aku ingin mencari masa depan sendiri. Tiba2 aku dipanggil menghadiri satu kursus khas untuk remaja yang belum berkahwin. Aku happy jugak la dapat join kursus ni. 

Kursus yang aku hadiri tu diadakan 3 hari 2 malam di sebuah tempat dalam Daerah kampung aku jugak. Masa aku pergi ni memang aku xkenal ramai sangat. Ada jugak la yang aku kenal tapi tak rapat sangat. Siapa sangka ada 3 orang yang ingin berkenalan dengan aku. Hahahaha aku rasa lawak la pulak. Kenapa pulak nak berkenalan dengan aku. Bukan ke ramai lagi perempuan yang masuk kursus ni. Mereka bertiga ni aku namakan sbg E,F dan G. E dan F ni sebenarnya adik beradik. Yang jadi lawak bila diorang ni mula gaduh2 bagitahu yang mereka yang jumpa aku dulu. E ni si adik dan F ni si abang. E ni memang mula2 jumpa aku dulu masa dalam lift. Walaupun masa tu aku ada bersama dengan kawan perempuan aku yang lain, tapi dia cuma bercakap dengan aku. Aku pulak jumpa dengan F ni bila kami dah dikumpulkan dalam satu kumpulan. Masa ni la aku baru nampak F. Tapi F bagitahu yang dia dah jumpa aku masa mula2 aku turun dari kereta. Dia bagitahu aku berdiri kat tiang sambil bercakap dalam telefon. Baru aku teringat, patutlah masa aku bercakap dalam telefon tadi ada sekumpulan budak2 tu duk tengok aku. Aku perasan F la salah sorang dari mereka. Hahaha lawak. Macamana la kami ni boleh duk dalam satu kumpulan pulak. Berbalik dengan G, rupa2nya G ni budak yang sama kampung dengan aku. Tapi bukan sekumpulan dengan aku. Dia ada jugak berbual2 dengan aku tapi aku macam biasa jelah x syak apa2.

Nak jadikan cerita, si F ni agak nakal orangnya. Masa kami dalam satu kumpulan, dia tiba2 je rampas telefon aku dan terus menyalin nombor telefon aku. Aku tak mampu nak buat apa2 dan dia tersengih2 kegembiraan bila dia dapat nombor aku. Nak kata marah tak jugak tapi aku rasa lawak dan geli hati tengok gelagat adik beradik ni. Hahahahaha.... Lepas selesai slot2 dalam kursus ni, E menghampiri aku dan berjalan beriringan dengan aku. Macam2 jugak la dia tanya dan tiba2 je dia ajak aku balik sama2 dengan dia bila dah tamat kursus nanti. Aku x sedar masa kami berjalan tu tiba2 si F sound dari belakang. Terkejut aku. Dia marahkan E sebab selalu dekat dengan aku. Aku terpinga2, dan mula rasa malu. E pulak terus pergi ke arah F. Aku tak nak cakap apa2 dan terus naik ke hostel dan tak mempedulikan mereka. Nak dijadikan cerita, sepanjang aku kursus ni si C ni sebenarnya marah sbb aku seolah2 tak mempedulikan dia. Kenapa si C ni x faham2, aku tengah kursus. Macamana nak mesej selalu. Bosan aku dengan si C dan aku langsung tak contact dia. Bosan asyik gaduh dan menyakitkan hati.

Suatu hari selepas makan di cafe, si G ni terus menyapa aku. Kami sembang2 kosong je pun.Tiba2 je si F ni datang menyampuk. F ni memang.. dia x boleh tengok ada orang nak bercakap dengan aku. Lelah aku duk layan kenakalan diorang ni sepanjang kursus. Si G pun ada mintak nbr phone aku sebab dia duk sekampung dengan aku. Tiba masa kursus pun tamat. Masa aku tengah tunggu ayah aku ambik dari kursus, tiba2 aku dapat satu SMS dari G. Aku lupa dah dia cakap apa tapi apa yang aku ingat dia akan contact aku balik. Malam tu di rumah telefon aku bertalu2 masuk mesej. Dari C, E,F,G. E pun ada call aku. F pun sama. G pun ada sms aku malam tu. Zaman ni whatsAap belum wujud. Tahun 2011. Mesej2 dari C pulak berbaur cemburu. Bosan pulak aku melayan si C ni. Sebenarnya ada sorang lagi kawan aku sejak sekolah rendah dulu yang asyik call aku. Aku memang kenal sangat dengan kawan aku yang sorang ni. Oklah, aku namakan dia sebagai H pulak. Ada cerita di sebalik H ni sebenarnya. Yang sebenarnya, H ni mamat yang aku minat masa aku darjah 3 dulu. Boleh dikatakan aku ni secret admirer dia masa sekolah rendah. H x pernah tahu aku pernah suka kat dia masa kecik2 dulu. Tapi berbalik pulak bila aku dah dewasa ni. H pulak yang sekarang ni menunjukkan dia suka aku. Hampir tiap2 malam dia call aku. Bila kredit habis, dia siap request credit advance dari celcom sebab nak sambung sembang dengan aku. Dia ada jugak la tanya BF aku tak marah ke dia call aku. Oleh sebab memang aku dah tak anggap C ni bf aku, aku jawab jelah memang xde bf. Dia pernah kata dia nak tunggu aku bila cakap soal kawen. Adeiii

Keesokan harinya aku singgah sekejap ke tempat kerja aku hari tu sebab nak settlekan apa yang belum settle. Masa aku jalan kaki balik, aku menerima satu SMS dari seseorang. 'Assalamualaikum' tu je yang dia tulis. Aku tak tahu nombor siapa. Bila aku tanya siapa, dia x balas2. Tapi tulah kali pertama telefon aku naik nombor berkepala +6014 kat depan. C ke?. Aku cuba mengagak. Tapi mesej tu berhenti sampai situ je jadi aku tak pedulikan la. Katanya dia kawan lama aku. Erk... H ke?.. Atau salah sorang dari E,F dan G yang cuba nak mempermainkan aku? Abaikan ajelah...
Aku masih berkawan dengan E,F dan G macam biasa. G ada beritahu aku satu rahsia. Katanya, F pernah memberinya amaran semasa kat cafe supaya jangan ganggu aku. Kata F, dia sayang aku. Terkejut aku.. Perghh... biar betul F ni.

Sejak aku balik dari kursus tu, aku ada ramai pulak geng. Aku anggap mereka kawan2 jer. G pulak begitu baik dengan aku. Aku tak tahu dia tahu rumah aku. Hari tu dia ada berikan sebekas madu asli yang dia cari sendiri dalam hutan. Selalu jugak la dia datang bawak macam2 hasil kebun dia sampai buat aku serba salah. Sebenarnya G ni hidup susah. Dia bukanlah orang senang. G pun pernah ajak aku keluar, sekali je. Dia ajak aku pergi beli baju melayu. Hari tu seharian aku luangkan masa bersiar siar dengan G. Aku bosan asyik terperap kat rumah, kakak2 berjauhan, kawan2 pun entah ke mana sejak habis universiti ni. Jauh di sudut hati, aku cuma menganggap G sebagai kawan biasa. Melihat kebaikan yang ada pada G, rasanya aku memang tak layak untuk dia layan begitu baik. Dia xthu rahsia di sebalik kehidupan aku. Maafkan saya G... saya bersalah terhadap awak.

Akhirnya selepas aku hbis kursus ni jugak, aku dapat kerja sebagai pembantu kedai. Gaji ciput2 jer, aku pergi kerja pun naik bas. Aku mesti tambahkan pendapatan aku yang sikit ni. Sepanjang aku kerja di sini, G selalu lepak di kedai makan untuk tengok aku naik bas. Bila aku berada di kedai pulak, F pergi jumpa aku. Pernah jugak la F ajak aku makan tengahari sama2. Macam ni la hidup aku, ditemani C, F,G,H. Pada suatu hari, masa aku tengah tunggu customer, tiba2 ada sebuah kereta singgah di depan kedai. Sebuah kereta Sport yang bunyinya agak kuat. Lama kereta tu singgah kat situ. Oleh sebab tinted kereta tu gelap, aku tak nampak siapa kat dalam tu. Aku ingatkan customer tapi dalam 5 minit dia di situ, dia pun terus berlalu pergi. Kereta tu buat aku tertanya2. Siapa orang tu?. Kenapa berhenti betul2 di depan aku?.

Satu tragedi menimpa aku semasa bekerja di kedai ni. Nak tahu apa tragedi tu?. Akan bersambung nanti......



No comments: